بسته بندی مواد غذایی

صفر تا صد بسته بندی مواد غذایی + راهنمای کاربردی

در یک چشم انداز رقابتی مانند صنایع غذایی، بسیار مهم است که بسته بندی مواد غذایی را به درستی انجام دهید. این مسئله نه تنها از جنبه های بهداشتی و سلامتی اهمیت دارد، بلکه باید از دیدگاه حفظ مزیت رقابتی در قفسه های شلوغ سوپرمارکت ها هم مورد توجه قرار بگیرد.

پس می بینید که مهم است تولیدکنندگان ماشین آلات بسته‌بندی مواد غذایی به دنبال ارائه انواع مدل های بسته‌بندی باشند، و این چیزی است که بر اساس تحقیق و تجربه به دست می آید؛ یعنی این شرکت ها باید بدانند که نیاز واحدهای تولید مواد غذایی برای بسته بندی های استاندارد چیست؛ از چه نوع بسته‌بندی‌هایی باید اجتناب کرد و بهترین روش برای حفظ سلامت خوراکی ها و غذاها چیست.

فرقی نمی‌کند این بسته بندی ها، شکلات مورد علاقه ‌تان باشد یا میان‌وعده‌های روزانه در محل کار یا مدرسه، این بسته‌بندی است که شما را جذب می‌کند. بسته بندی مواد غذایی نه تنها محصول را در قفسه های فروشگاه ها برجسته تر نشان می دهد، بلکه از آنها در برابر عوامل شیمیایی، فیزیکی و محیطی که می تواند آنها را آلوده کند محافظت می کند. بنابراین مهم است که انواع بسته بندی مناسب را بشناسید و از جدیدترین فناوری ها و روند بسته بندی پیروی کنید؛ تنها در این صورت است که می توانید در دنیای رقابت باقی بمانید.

چرا بسته بندی مواد غذایی بسیار مهم است؟

مزایای بسته بندی مواد غذایی

مزایای بسته بندی مواد غذایی

 

بسته بندی استاندارد باعث حفظ کیفیت غذاها و همچنین جذب مشتری می شود. اکثر مشتریان به احتمال زیاد، کیفیت مواد غذایی را از روی بسته بندی های آن قضاوت می کنند. در حالی که نقش اصلی بسته بندی مواد غذایی حاوی بخشی از فرایند فروش انواع مواد خوراکی است.

در این قسمت برخی از مزایای کلیدی دیگر وجود دارد که اهمیت استفاده از بسته بندی های استاندارد و جدید را برای انواع مواد غذایی نشان می دهد:

1-محافظت:

شرکت های تولید مواد غذایی، بسته بندی های منحصر به فردی را طراحی می کنند که می تواند برای نوع غذای تولیدی آنها ایده آل باشد. شرکت ها تحقیقات زیادی انجام می دهند تا بهترین ایده ها را برای بسته های مفیدی به دست آورند؛ همان بسته بندی هایی که می توانند محصول را در برابر واکنش های شیمیایی، نور و گرد و غبار محافظت کنند. بسته بندی نامناسب مواد غذایی، بر کیفیت و طعم یک محصول تأثیر می گذارد. غذاهای بسته بندی شده، عاری از آلودگی هستند و ماندگاری محصول غذایی را افزایش می دهند.

2-حمل و نقل بهتر:

انواع مختلفی از بسته بندی های مواد غذایی در اطراف ما وجود دارد، از قوطی، کیسه و جعبه گرفته تا بطری ها. محصولات غذایی در این ظروف بسته بندی می شوند تا در هنگام حمل و نقل، ایمن تر باقی بمانند و حمل آنها راحت تر خواهد بود. صدها محصول در قفسه‌های سوپرمارکت وجود دارد، بنابراین مهم است که برند یک شرکت، برای مصرف‌کنندگان برجسته باشد.

3-تأثیرگذاری بر عادات خرید مصرف‌ کننده:

رنگ‌ها و مدل بسته‌بندی مواد غذایی، نقشی حیاتی در تأثیرگذاری بر تصمیم خرید مصرف ‌کننده دارد. به هر حال، مغز افراد، به روش‌های مختلف، به رنگ‌ها واکنش نشان می‌دهد، بنابراین رنگ‌های بسته‌بندی را باید هوشمندانه انتخاب کنید.

به عنوان مثال، بسته بندی سفید، سادگی و خلوص را نشان می دهد و بنابراین، آنها برای محصولات لبنی عالی هستند. بسته بندی به رنگ نارنجی، نشان دهنده انرژی و سرگرمی است و آن را برای نوشیدنی های ورزشی و نوشیدنی های تابستانی ایده آل می سازد. بنابراین وقتی می خواهید بسته بندی محصولاتتان را انتخاب کنید، رنگ ها و طعم ها را با هم مطابقت دهید؛ مثلاً رنگ زرد برای طعم موز، و رنگ قرمز برای طعم سیب. انتخاب درست فونت ها برای درج نوشته ها روی بسته بندی ها نیز نقش مهمی در جلب نظر مشتریان دارند. اطمینان حاصل کنید که فونت ها برای مخاطب هدف شما قابل خواندن هستند.

4-برندسازی قوی تر:

صدها محصول در قفسه‌های سوپرمارکت‌ها وجود دارد، بنابراین محصول شما باید توجه مشتری را به خود جلب کند. بسته بندی به این امر کمک می کند، زیرا برند شما را از محصولات مشابه در همان قفسه متمایز می سازد.

بسته بندی محصول یک ابزار بازاریابی عالی نیز محسوب می شود. از برچسب، یا لوگو گرفته تا شکل بسته بندی مواد غذایی تولیدی شرکت شما، مشتری برای دفعه بعد که به فروشگاه می آید می تواند برند شما را به خاطر بسپارد. به این ترتیب بسته بندی، باعث شناخت بهتر برند می شود.

نحوه انتخاب بسته بندی مناسب برای مواد غذایی

مواد اولیه بسته بندی مواد غذایی

مواد اولیه بسته بندی مواد غذایی

 

کدام بسته بندی ها با محصولات غذایی شما سازگارتر است؟ آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چه نوع بسته بندی با کدام مواد اولیه را باید در کارخانه خود استفاده کنید؟ بسیار خوب! انواع مختلفی برای انتخاب وجود دارد؛ شیشه، کاغذ، انواع پلاستیک و … . با این حال، همه بسته بندی های مواد غذایی یکسان نیستند. هر یک، مزایا و معایب خود را دارند.

هنگام تعیین بسته بندی مناسب برای مواد غذایی باید روی دو نکته کلیدی زیر فکر کنید:

  • بسته بندی، باید محصول غذایی خاص شما را ایمن نگه دارد.
  • بسته بندی ها باید نظر مشتری را جلب کنند.

از آنجایی که کسب و کار تولیدی هستید و می خواهید با مواد غذایی تولیدی خود، یک تجارت را مدیریت کنید، تمایل دارید که بسته‌بندی مواد غذایی خود را سازگار با محیط زیست  به کار ببرید. بی شک برایتان مهم است که بسته بندی ها برای شیوه‌های مدیریت زباله نیز مناسب باشد، اما حقیقت تلخ این است که مواد اولیه در تمام بسته‌بندی ها، همه این ویژگی ها را ندارند.

انواع بسته بندی مواد غذایی با ویژگی های خاصی، موجود هستند و توسط عوامل زیر از همدیگر متمایز می شوند:

  • مواد اولیه در بسته بندی ها
  • طرح بسته بندی
  • نوع غذای بسته بندی شده
  • ماندگاری بسته بندی و ماندگاری مواد غذایی در بسته ها
  • شرایط محیطی
  • سهولت استفاده
  • در دسترس بودن
  • هزینه های مربوط به تولید و توزیع

به عبارت دیگر، هر ماده بسته بندی مواد غذایی دارای ویژگی هایی است. برخی از غذاهای خاص احتمالاً با برخی از انواع بسته بندی تداخل دارند. در قسمت زیر، برخی از ویژگی های اصلی محصولات بسته بندی مواد غذایی آورده شده است:

استفاده از بسته بندی های شیشه ای:

  • مزایا:

مقاوم در برابر رطوبت و حرارت / عدم واکنش پذیری / شفاف (به مصرف کنندگان اجازه می دهد محصولات را ببینند) / قابل استفاده مجدد / قابل بازیافت

  • معایب:

آسیب پذیر و شکستنی است / حمل آن آسان نیست / برای حمل و نقل سنگین و حجیم است.

استفاده از بسته بندی های آلومینیومی:

  • مزایا:

مقاوم در برابر رطوبت، گرما، گازها و خوردگی / دارای وزن سبک / قابل بازیافت

  • معایب:

قابل جوشکاری نیست / استحکام کمتری دارد / در اشکال محدود وجود دارد / گران قیمت است.

استفاده از بسته بندی های ورق حلبی (ورق قلع):

  • مزایا:

مقاوم در برابر آب و حرارت / بادوام/ قابل بازیافت و به راحتی از زباله جدا می شود (چون مغناطیسی است) / جایگزینی ارزان تر برای آلومینیوم

  • معایب:

با غذاها واکنش نشان می دهد / نیاز به درب باز کن کنسرو دارد/ سنگین تر از آلومینیوم

استفاده از بسته بندی های فولادی بدون قلع:

  • مزایا:

قوی و بادوام / مقاوم در برابر حرارت / قابل بازیافت / ارزان تر از قلع

  • معایب:

قابل جوشکاری نیست / مستعد خوردگی / نیاز به درب باز کن کنسرو دارد / سنگین تر از آلومینیوم است

استفاده از بسته بندی های کاغذ و مقوا:

  • مزایا:

وزن سبک / استحکام خوب / هزینه کم / ساخته شده از منابع تجدید پذیر/ قابل بازیافت

  • معایب:

مستعد رطوبت و رطوبت/ یک مانع ضعیف در برابر نور/ به راحتی پاره می شود یا آسیب می بیند

استفاده از بسته بندی های پلی استری:

  • مزایا:

بسیار قوی / ایده آل برای مواد غذایی گرم / ویژگی های عالی به عنوان سد محافظ / وضوح بالا / بازیافت آسان در فرم های سفت و سخت / نشکن و مقاوم در برابر پارگی

  • معایب:

یک تهدید زیست محیطی در زباله ها است

با انواع ماشین آلات بسته بندی پیلوپک از این قسمت آشنا شوید

و اگر از بسته بندی پلاستیکی استفاده می کنید

پلاستیک ها در همه جا وجود دارند. علیرغم اینکه پلاستیک، با اعتراض طرفداران محیط زیست مواجه شده، به نظر می رسد بهترین راه نجات بسته بندی مواد غذایی باشند. پلاستیک ها را دوست داشته باشید یا از آن متنفر باشید، امری اجتناب ناپذیر است که هیچ بسته بندی به اندازه پلاستیک ها، انعطاف پذیر، مقرون به صرفه و جذاب نیستند. باز هم، بسته بندی پلاستیکی، انتخابی مناسب برای محصولات غذایی است. در اینجا برخی از انواع پلاستیک و نحوه سازگاری آنها با انواع محصولات غذایی آورده شده است:

1-پلی اتیلن ترفتالات (PETE یا PET) (کد 1):

پلی اتیلن ترفتالات، یک پلاستیک سبک وزن و دارای خواص ضد ضربه عالی است. بازیافت آن ایمن و آسان بوده و برای همین است که PETE، یک گزینه محبوب در بسته بندی نوشیدنی ها، روغن، آب، سس سالاد و مربا و ژله می باشد.

2-پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) (کد 2):

HDPE ، یک پلیمر- پلاستیک کم خطر و پرکاربرد می باشد که برای بسته بندی انواع شیر، آب، غلات و آبمیوه مفید است.

3-پلی وینیل کلراید یا پی وی سی (PVC) (کد 3):

PVC در ساخت بسته بندی مواد غذایی، بطری، روغن و داروهای OTC استفاده می شود. از آنجایی که به عنوان ماده اصلی، حاوی کلر است، از نظر بیولوژیکی و شیمیایی، بسیار مقاوم است. با این حال، برای پخت و پز یا گرم کردن، ایمن نیست و به طور کلی برای فرآیندهای بازیافت مناسب نمی باشد.

4-پلی اتیلن با چگالی کم یا LDPE (کد 4):

LDPE ، برای ساخت کیسه های مواد غذایی، بسته بندی مواد غذایی، بطری های قابل فشردن و کیسه های نان، ایده آل است. این پلیمر، اگرچه در برابر حرارت قوی مقاوم است، ضخیم تر از اکثر رزین ها نیست. با وجود ایمن بودن LDPE، این ماده، قابل بازیافت نیست و می تواند به محیط زیست آسیب برساند.

5- PP یا پلی پروپیلن (کد 5):

پلی پروپیلن معمولاً برای تهیه بسته بندی ماست، دارو و سس کچاپ استفاده می شود. خاصیت مقاومت در برابر حرارت، پلی پروپیلن را برای استفاده در مایکروویو نیز ایمن می سازد.

6- پلی استایرن یا استایروفوم (کد 6):

پلی استایرن، ایده آل برای بسته بندی مواد غذایی مانند فنجان های یکبار مصرف، کاسه ها، ظروف غذا و کارد و چنگال پلاستیکی است. با این حال، این پلیمر، چندان ایمن نیست زیرا هنگام تماس با گرما، مواد شیمیایی سمی معینی را تولید می‌کند. همچنین، بازیافت آن آسان نیست.

7-سایر مواد اولیه در بسته بندی ها (کد 7):

بسته بندی هایی که با پلی کربنات یا بیوپلاستیک پلی لاکتید، یا توسط بیش از یک ماده پلاستیکی، ساخته شده اند، در این دسته مواد قرار می گیرند.

برای خرید ماشین آلات بسته بندی مواد غذایی استاندارد و مدرن با کارشناسان فروش در این شرکت تماس حاصل فرمایید.

آخرین فناوری ها در بسته بندی مواد غذایی

فناوری بسته بندی مواد غذایی

فناوری بسته بندی مواد غذایی

 

دانستن مراحل بسته بندی مواد غذایی مهم است، زیرا این صنعت، بسیار رقابتی و پویا است. شما به عنوان تولید کننده مواد غذایی متنوع، می توانید با گنجاندن این برنامه ها و استراتژی ها در بسته بندی خود، به محصول تان برتری بدهید:

  • اجرای طرح های مینیمال در بسته بندی:

این روند در همه جا وجود دارد، از جلد کتاب ها گرفته تا تابلوهای راهنما. هرچه طرح های ساده تر و مدرن تری برای بسته بندی هایتان به کار ببرید، ملموس تر خواهد بود و بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد. بسته هایی با نوشته ها و تصاویر در هم و برهم و شلوغ، چندان مورد توجه مشتریان قرار نمی گیرند.

  • رنگ های پررنگ:

رنگ های تند در بسته بندی مواد غذایی، به نوعی مد هستند. آنها علاوه بر جلب توجه مشتری، با چیدمان طراحی، همخوانی خوبی دارند.

  • از چاپ ریز به چاپ درشت:

چرا بسته بندی محصولات خود را با فونت های بزرگ فهرست نمی کنید؟ نوشته های درشت، بهتر به نظر می رسند و اعتبار شما را به مشتریان نشان می دهند.

  • خلاق بودن در شکل بسته بندی:

یک بسته بندی آب هندوانه را در یک برش از این میوه تصور کنید! چقدر جذاب است!! اگر محصولات گیاهی مانند آلوئه ورا را می فروشید، چرا آن را در بسته بندی هایی به شکل برگ آلوئه ورا نفروشید؟! نکته را متوجه شدید؟ بسیاری از شرکت های مواد غذایی در طراحی بسته بندی های خود خلاق هستند.

سخن پایانی

نکته اصلی این است که هر محصول غذایی برای ورود به بازار نیاز به بسته بندی استاندارد، جذاب و خلاقانه دارد. با این حال، انتخاب بسته بندی مواد غذایی مناسب، به همان اندازه مهم است. از این گذشته، بسته بندی ها، نه تنها محصول شما را شامل می شوند و از آن محافظت می کند، بلکه باعث شناخت برندتان نیز خواهند شد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *