بسته بندی مواد غذایی

بسته بندی مواد غذایی؛ مواد اولیه، مقررات و استانداردها

بسته بندی مواد غذایی در دو دهه اخیر، تحت عوامل متعددی تغییر یافته است و به نوعی به ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته و اتوماتیک وابسته می باشد.

بیماری همه گیر کووید-19 کسب‌وکارها را مجبور کرده است تا روش‌های معمول کار خود را تغییر دهند و در نتیجه، ایده‌های بسیار نوآورانه ‌ای برای ارائه محصول در بخش‌های هتلداری، مدیریت رستوران ها، خرده‌فروشی و تولید ایجاد شده است.

ایمن بودن بسته بندی مواد غذایی بسیار مهم است؛ علاوه بر آن، نمونه طراحی بسته ها، سلامت مواد غذایی، عدم وجود عوامل خارجی در بسته های خوراکی ها و رعایت استانداردها، در این نوع کسب و کارها ضرورت دارند. لذا می خواهیم در این مطلب درباره استانداردها و نکات مهم درباره مواد اولیه بسته بندی انواع مواد غذایی صحبت کنیم. این راهنما می تواند اهمیت خرید دستگاه بسته بندی بهداشتی برای غذاها، پک رستورانی، پک هتلی و … را نشان دهد.

چه موادی در تماس مستقیم با غذاها هستند؟

انواع مواد غذایی با روش های متفاوتی با مواد مختلف در تماس هستند؛ از وسایل و ظروف فولادی و فلزی گرفته تا بطری های پلاستیکی، ظروف شیشه ای، انواع ظروف تفلون و گرانیتی، ماشین آلات مخلوط کردن غذا یا دستگاه قهوه ساز و …، همگی می توانند بر غذاها تأثیر بگذارند.

رستوران‌ها و کترینگ غذا یا هتل ها که به دنبال تهیه کیت‌های غذا و نوشیدنی هستند، برای تحویل غذای آماده و فروش آنلاین، خدمات رسانی می کنند، باید انواع بسته‌بندی و مواد غذایی را به صورت بهداشتی در نظر بگیرند. به این ترتیب، دستگاه بسته بندی پک رستورانی و هتلی به کمک این کسب و کارها آمده است.

به منظور ایمن نگه داشتن مواد غذایی، محدودیت هایی در مورد نوع بسته بندی وجود دارد که می توان از آن برای تماس با مواد غذایی بهره برد. اگر یک ماده در تماس با غذا، با هدف سنجش ایمنی مواد غذایی آزمایش نشود یا الزامات را برآورده نکند، ممکن است از طریق انتقال مواد شیمیایی مضر به مواد غذایی، تهدیدی برای سلامت مصرف کننده باشد. دور از انتظار نیست که حضور مواد شیمیایی در بسته بندی، عاملی است که می تواند طعم و بوی محصول غذایی را تغییر دهد.

مقررات مواد مورد استفاده در ماشین آلات بسته بندی مواد غذایی

هنگام در نظر گرفتن مواد اولیه و طراحی و ساخت ماشین آلات بسته بندی مواد غذایی، الزامات و استانداردها باید در نظر گرفته شود. دستورالعمل تولید ماشین آلات بسته بندی بیان می کند که “این تجهیزات باید به گونه ای طراحی و ساخته شوند که از هرگونه خطر عفونت، بیماری یا سرایت جلوگیری گردد”. سطوح باید “صاف بوده و دارای برجستگی و شکاف نباشند و مواد آلی را در خود نگه ندارند”.

نکات مهم در انتخاب دستگاه بسته بندی مواد غذایی

هنگام انتخاب مواد و دستگاه بسته بندی مواد غذایی، مهم است که عواملی از جمله نوع محصول، و نحوه استفاده مشتری از آن را در نظر بگیرید. در نظر گرفتن موارد زیر نیز بسیار حائز اهمیت هستند:

  • بسته بندی از چه مواد اولیه ایمن، ساخته خواهد شد؟
  • نوع غذایی که قرار است بسته بندی شود چیست؟ آیا این مواد باعث خوردگی بسته بندی ها می شود؟
  • آیا بسته بندی در صورتی که غذای گرم در آن قرار داده شود، یا اگر بسته بندی حرارت داده شود، بی خطر است؟
  • آیا مدت زمان ماندگاری محصول تحت تأثیر انتخاب بسته بندی شما قرار می گیرد؟
  • مواد غذایی و بسته بندی ها تحت چه شرایط محیطی قرار خواهند گرفت؟
  • بسته بندی مواد غذایی چگونه دفع و یا بازیافت خواهد شد؟
  • هزینه بسته بندی و توزیع چقدر خواهد بود؟
  • آیا بسته بندی، قابل انباشته شدن و تحمل وزن زیاد است؟
  • آیا بسته بندی ها مانعی برای محافظت از مواد غذایی در برابر آلودگی و فساد هستند؟

انواع موادی که در بسته بندی مواد غذایی کاربرد دارند

بسته بندی مواد غذایی

بسته بندی مواد غذایی

1-شیشه ها

شیشه، ماده خوبی برای ماندگاری طولانی مواد غذایی است زیرا در برابر رطوبت و حرارت مقاوم است. این ویژگی به شما این امکان را می دهد که محصول را پس از پر کردن، حرارت دهید و اجازه نمی دهد هوا در ظرف نفوذ کند. شیشه با غذا واکنش نشان نمی دهد و چون شفاف است، برای مشاهده مواد غذایی داخل بسته بندی ها مناسب می باشد. برای جلوگیری از تأثیر نور بر کیفیت محصول، می توان شیشه را نیز رنگ کرد، به عنوان مثال، یک بطری نوشابه گازدار قهوه ای رنگ.

شیشه به طور گسترده قابل بازیافت است و به عنوان یک ماده پایدار تلقی می شود. با این حال، بسته بندی شیشه ای در صورت افتادن یا آسیب دیدگی، می شکند و حجیم و سنگین است و حمل و نقل آن دشوارتر است.

2-فلزات

برای بسته بندی های فلزی، معمولاً از فولاد ضد زنگ، آلومینیوم و ورق قلع استفاده می شود. خواص ایمن بودن فلزات برای مواد غذایی باعث می شود بسته بندی ها، در برابر حرارت، مقاوم و بادوام باشند و مواد اغلب به طور گسترده قابل بازیافت هستند. قوطی های فلزی حاوی غذاهای اسیدی ممکن است دچار پدیده خوردگی شوند که باعث تغییر در کیفیت غذا، از دست دادن یکپارچگی سد محافظ و در نتیجه کاهش ماندگاری غذاها خواهد شد.

3-کاغذ و مقوا

بسته بندی کاغذ و مقوا در مقایسه با فلز و شیشه، سبک و کم هزینه است. همچنین این ماده به طور گسترده قابل بازیافت و تبدیل به کمپوست می باشد. با این حال، یکپارچگی سد محافظ بسته بندی کاغذی، در تماس با رطوبت و آب، به خطر می افتد و باعث می شود که پاره شدگی یا آسیب دیدگی آن اتفاق بیوفتد.

4-انواع پلاستیک، گرید مواد غذایی

بسته بندی مواد غذایی از جنس پلاستیک گرید صنایع غذایی، یکی از بهترین مواد برای افزایش ایمنی و حفظ کیفیت مواد غذایی است. پلاستیک، دارای کیفیت بازدارندگی خوب است، به این معنی که پس از بسته بندی کردن مواد غذایی، از ورود آلاینده های احتمالی جلوگیری می کند. ویژگی‌های محافظ بسته‌بندی نیز بر عمر ماندگاری محصول تأثیر می‌گذارد و از فساد یا کاهش کیفیت آن جلوگیری می‌کند؛ این به نوبه خود باعث کاهش ضایعات مواد غذایی می‌شود. برخی از پلاستیک های غذایی قابل بازیافت نیز هستند.

پلاستیک، گرید مواد غذایی

پلاستیک، گرید مواد غذایی

پلاستیک های موجود در بسته بندی مواد غذایی، در مورد اثرات زیست محیطی، مورد توجه رسانه ها قرار گرفته اند. هنگام ارزیابی اثرات زیست محیطی نوع بسته بندی انتخابی شما، مهم است که انرژی مورد نیاز برای تولید مواد را در نظر بگیرید. بسته بندی کاغذی می تواند بیش از چهار برابر، انرژی بیشتری برای تولید مصرف کند، بدون احتساب انرژی اضافی که برای توزیع یک محصول سنگین تر استفاده می شود.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *